Yasmine Hamdan

Prin abordarea stilistică modernă, dar și stilul personal pe care și l-a impus în pop-ul din lumea arabă, Yasmine Hamdan a făcut furori încă de la momentul lansării albumului său de debut Ya Nass (2013), atât în Europa, America, cât și nordul Africii și Orientul Mijlociu (unde s-a bucurat de statutul de icon underground încă din perioada trupei Soapkills, duetul pe care l-a fondat în Beirut și printre primele trupe de indie/electronic din Orientul Mijlociu). De la emisiuni TV până la reviste glossy de modă, toate mass media din Europa s-au îndrăgostit de vocea ei fermecătoare, personalitatea seducătoare și atitudinea deschisă, lipsită de compromisuri. Yasmine a avut concerte importante pe patru continente, printre care o serie de reprezentații live cu ocazia lansării filmului lui Jim Jarmusch „Only Lovers Left Alive”, producție în care Yasmine apare cântând într-una din scenele memorabile ale filmului. Deși la nivel vocal se simt tradițiile muzicii arabe (pe care o abordează într-un mod neconvențional și original), structurile și aranjamentele pieselor se îndepărtează de codurile acesteia, artista împrumutând elemente din muzica electronică, pop și folk contemporană din Vest. Viziunea sa unică se manifestă în totalitate în cel de-al doilea album solo Al Jamilat / The Beautiful Ones, produs în colaborare cu producătorii britanici Luke Smith (Foals, Depeche Mode, Lily Allen) și Leo Abrahams (Brian Eno, Carl Barät) și înregistrat cu contribuții din partea artiștilor newyorkezi Shahzad Ismaily (Laurie Anderson, Lou Reed, John Zorn, Marc Ribot) și Steve Shelley de la Sonic Youth.

Devil’s Tale: Fanfare Ciocarlia feat. Adrian Raso

Legenda spune că diavolului îi place să aștepte la răscruci de drumuri, să fure inocența și suflletele călătorilor. Însă nu toate învoielile din aceste locuri aduc ruină și moarte. Pactul muzical încheiat de Fanfare Ciocârlia atinge genialitatea.Lengendele alămurilor din satul Zece Prăjini au urcat pe nenumărate mari scene de pe întreg mapamondul. La sfârșitul anilor 1990, stilul lor unic de a cânta a adus faimă unui gen muzical de care nu auzise aproape nimeni până atunci. Din acel moment, ei s-au aflat mereu pe drumuri, arătând publicului lor din Berlin, Memphis sau Tokyo noi nuanțe de delir și nebunie. Concertele lor sunt despre pasiune și voința de a-și asuma orice fel de riscuri muzicale. Fanfara, o hidră care numără 12 capete, a întors planeta cu susul în jos prin colaborări extraordinare, în spectacole legendare: “The Gypsy Queens & Kings” și “Balkan Brass Battle” sunt doar două dintre exemple. Împreună cu noul lor partener de turneu – chitaristul canadian și virtuozul în banjo Adrian Raso – spun acum o nouă poveste.Românii și canadianul s-au întâlnit pentru prima dată la studioul Metal Works din Toronto, în 2013, unde a urmat să producă un album nou într-o serie de înregistrări nocturne. Albumul a fost lansat în primăvara anului 2014 și a devenit un succes internațional de excepție. Background-ul lui Adrian Raso, în muzica Western și muzica balcanică a Fanfare Ciocârlia fuzionează într-un Rock’n’Roll energic, swing din anii 1930, în spiritul lui Django Reinhardt. O călătorie nebună din New Orleans, peste Oceanul Atlantic, neobosiți prin inima Balcanilor, prin străzile Detroitului și înapoi civilizatul Toronto. Farmecul concertului Devil’s Tale, cu Fanfare Ciocârlia și Adrian Raso pe aceeași scenă, pentru prima dată în România, l-ar putea vrăji pe însuși Mefisto. Albumul Devil’s Tale - Locul 1 în World Music Charts Europe și câștigătorul premiului German Music Critics. În tot acest timp, Fanfare Ciocârlia îl urmează pe chitaritul Adrian Raso cu ușurință stilistică. Îl asistă, sporesc presiunea, domolesc energia, preiau controlul, intensifică pletora sunetelor și elaborează diversiunile ironice. Chitara ține frâiele, pe când tuba și trompetele arătă drumul. Inima muzicii este regele.

Jawhar · Yallah Bye feat. Mitsoura

Monika (Mónika Juhász Miczura) este considerată una dintre cele mai bune cântărețe rome din întreaga lume. A colaborat cu regizorul francez Tony Gatlif pentru productiile cinematografice Gadjo Dilo, Vengo, Je suis né d'une cigogne si Swing, a avut turnee mondiale alături de Gipsy Kings, Bratsch sau Fanfara Ciocârlia. După o pauză de 4 ani, Mitsoura a revenit pe piața muzicală cu un proiect nou, împreună cu artistul tunisian Jawhar, cunoscut pentru vocea inconfundabilă și pop-ul său oriental. O colaborare interculturală, născută într-o rezidență în Belgia și o uriașă curiozitate de a explora necunoscutul prin muzică, dar mai les o invitație de a te descoperi prin celălalt.

Kermesz A L’Est

Îmbinând emoția melodiilor balcanice și Klezmer cu puterea rockului și metalului, KermesZ à l'Est este o fanfare unică, cu un repertoriu incredibil, de o vivacitate contagioasă. Înarmată cu jachetele lor din piele și legendarul spirit de petrecere, trupa formată din 8 belgieni și un francez transformă publicul într-o mare de dansatori. După opt ani și mai mult de 700 concerte în toată Europa, energia lor uimitoare este memorabilă iar spectacolele lor sunt de fiecare dată explozive și te poartă într-o călătorie dincolo de muzica însăși.

Baltic Balkan

Baltic Balkan – motto-ul lor este Petrece de parcă ar fi ultima dată în viață! Artiștii lituanieni din Vilnius se inspiră din punk-rock-ul iugoslav, din festivalurile de world music din Europa și din filmele cu spirit balcanic și baltic. În muzica lor, se întâlnesc sunete balcanice, baltice și klezmer, iar pe EP-ul lor Balkantinnitus se regăsesc colaborări cu Fanfara Transilvania din România și Dubioza Kolektiv din Bosnia.

Barcelona Gypsy Balkan Orchestra

Barcelona Gipsy Balkan Orchestra (BGKO) este o trupă născută în 2012, la Barcelona. Influențele muzicale sunt numeroase, de la Klezmer, Jazz Manouche, la muzică balcanică. Pentru BGKO, muzica balcanică reprezintă un set de tradiții muzicale și culturi multietnice care depășesc granițele geografice și pătrund în profunzime, către tradițiile istorice care și-au făcut casă în aceste ținuturi: evrei așkenazi și sefarzi, romi, otomani, arabi. O inspirație pentru muzica lor o reprezintă și sunetele Americii Latine, Spaniei și Orientului Mijlociu.

Kolektif Istanbul

Kolektif Istanbul s-a format prin întâlnirea mai multor muzicieni din satele Turciei, care cântau la sărbători și nunți în provincie și a unor muzicieni din Istanbul, provenind din diferite stiluri moderne, cu background de improvizație. Gayda (cimpoi bulgăresc), clarinet, saxofon, acordeon, tuba, percuție, tobe – acestea sunt instrumentele care se unesc armonios într-o mare bogăție a sunetelor și combină dinamismul fanfarelor balcanice cu profunzimea bluesului Anatolian. Intensitatea și emoția Colectivului sunt amplificate de vocea proiectului, Asli Dogan, care poartă întreaga expresivitate și sensibilitate a cântecului tradițional.

Superstar Orkestra

Superstar Orkestar este o orchestră de suflători din Stockholm, cu un repertoriu de cântece de petrecere din Balcani. Trupa a avut peste 1000 de concerte și și-a făcut marele debut când filmul Pisică albă, pisică neagră, în regia lui Emir Kusturica, rula în cinematografele din Suedia. Inspirația orchestrei vine de la muzica fanfarelor din Serbia și Macedonia, țări unde membrii trupei călătoresc în turnee împreună cu muzicieni din Balcani, precum clarinetistul Ferus Mustafov.

Surorile Osoianu

The Osoianu Quintet was founded in 1980 in Chisinau by renowned ethnomusicologist Andrei Tamazlacaru, as part of the band “Talancuta”, a collective from Republic of Moldova (1989).The sisters Ileana, Iulia, Valentina, Romela and Maria Osoianu were born in the village Horesti, Falesti – northwest of Moldova. They graduated from the local music school and got a degree from The State University in Moldova, Music Academy. The Osoianu sisters studied accordion, violin and bayan. Their repertoire includes several genres: folklore for children (lullabies, invocations, babysitting songs), carols, doina, ballads, lyrical songs, festive songs, Easter songs, shepherd’s songs. Together the sisters lead the Folklore Studio “Iedera” from the National Palace of Creative Art for Children and several children and youth folklore collectives. The artists are always accompanied by professional cobra, violin, whistle, caval, nai, toba, ocarina players. They toured in the Baltics, Romania, Germany, France, Spain, Finland, Bulgaria and Russia. The Osoianu Sisters ensemble is very much appreciated at home and valued as a true promoter of authentic folklore, unique in the whole Romanian area. One their best-known songs Trece-un nouraș pe sus is on the soundtrack of the movie Ana, Mon Amour by Călin Peter Netzer.

Dikanda

Dikanda este o trupă de world music de notorietate internațională, născută în orașul Szeczin, în Polonia. Dikanda promovează, prin muzica lor, autenticitatea stilului – în timp ce caută noi trenduri în piesele lor originale. Inspirația lor vine din sunetele tradiționale ale Orientului, din Balcani, prin Israel, Kurdistan, Belarus, spre India. Dikanda cântă din 1997 și a înregistrat până acum 7 albume. Au susținut sute de concerte, majoritatea în Germania, Austria și Elveția, dar și în Rusia, India și Statele Unite. În 2005, albumul lor Ushtijo a fost numit Discul Anului de către revista germană Folker. Concertele Dikanda reprezintă călătorii emoționante printre sunete etnice, întâlniri picante pline de carismă, energie și sentimente autentice

EN RO